עיצוב אתר אינטרנט הוא פרויקט רציני שנדרשת בו מחשבה, יצירתיות, מעוף, תכנון ולא מעט שעות עבודה.

אחת הבעיות המרכזיות של בעלי עסקים שרוצים להקים אתר היא רמת הדחיפות. בשלב הראשוני להקמת העסק יש כמה וכמה פעולות הכרחיות שיש לבצע מבחינת עיצוב ומיתוג ולרוב, בעלי העסקים מצפים שפעולות אלו יעשו בזמן קצוב ובמהירות.

זו לא הדרך הנכונה!

אתר האינטרנט הוא כלי שיווקי חשוב לכל דבר ועניין. הוא הפנים של העסק, הוא המפגש הראשון של הלקוח הפוטנציאלי עם השירות או המוצר ולכן חשיבותו היא גדולה במיוחד. כדי שאתר האינטרנט ישקף את המהות של העסק ושל בעליו, וידבר בשפה אחידה בכל רמות הנראות העסקית, יש להקדיש לנושא מחשבה וזמן סביר לביצוע איכותי. אי אפשר להקים אתר לפני עיצוב לוגו, ואי אפשר לתכנן אתר לפני שיודעים מה רוצים לומר בו ולפני שיש אלמנטים ויזואליים או תוכן ראוי . תפקידו של המעצב הגרפי הוא ללוות את הלקוח בכל השלבים הללו, החל ממיתוג עסקי ועד לשלב שבו האתר, התוכן, העיצוב, הגופן והמסרים השיווקיים עומדים בחזית אחת אחידה מול ערכי המותג ומעבר לכך, שהאתר ישמש את הלקוח לאורך זמן ללא צורך בשינויים או שדרוגים.

אז איך מתחילים?

החלטתם על המיתוג, הלוגו מוכן והגיע הזמן לעבור לתכנון האתר. בשלב זה יש לבצע ראשית אפיוןלאתר. האפיון הוא אחד מהשלבים החשובים ביותר מאחר והוא זה שבעצם "מתרגם" את הצרכים והיעדים של העסק והופך את האסטרטגיה השיווקית ל"לידים" מכירתיים. בסופו של דבר האתר אמור למכור את המוצרים או והשירותים של בית העסק, ואם האתר אינו משכנע או מקצועי, זמן השהות של הלקוח הפוטנציאלי באתר יהיה קצר וחד פעמי ולא יוביל לסגירת עסקה. יתרה מזאת, אתר לא משכנע או מזמין יגרום לנזק יותר מאשר תועלת. זכרו, זמנו של הלקוח הפוטנציאלי קצוב והתחרות מסביב גדולה – לא תצליחו לגרום לו להישאר באתר שלכם, הואר לא יהסס לעבור למתחרים תוך שניות ספורות. חבל, לא?

כדי שהמעצב הגרפי יוכל לקלוע לצרכים ולדרישות של הלקוח ולבנות אפיון מוצלח הוא צריך לקבל את התמונה המלאה על בית העסק – מי הוא קהל היעד, מי הם המתחרים, מהן היתרונות של המוצרים והשירותים, מה מייחד את העסק לעומת עסקים דומים, מה היעדים השיווקיים בטווח הקצר והארוך ומה המסרים שהלקוח רוצה להדגיש. בדרך זו יוכל המעצב לתכנן את מבנה האתר האופטימלי, את עמודי התוכן והקטגוריות, את חנות המוצרים ואת הדרכים למינוף האתר ברשת האינטרנט ובמנועי החיפוש באמצעות מילות המפתח החשובות והפופולאריות.

חשיבות רבה בבניית אתר מיוחסת לתבניות העיצוב לאחסון האתר ולדומיין.  הדומיין הוא למעשה שם כתובת האתר שאותו צריך לרכוש באופן מסודר. חשוב לבחור דומיין שיהיה קל לחיפוש ולכתיבה, שיהיה קצר, ייקלט בתודעה של הציבור ויהיה קשור כמה שיותר למהות הפעילות באתר. נכון כי כיום בזכות מנוע גוגל כבר לא צריך לכתוב את כל שורת הכתובת, אבל עדיין מדובר בעניין חשוב שצריך להקדיש לו תשומת לב. האחסון מתבצע בשרתים תמורת תשלום חודשי או שנתי והוא נושא שאין להקל בו ראש. חישבו על האתר כאל נכס לכל דבר, שמכיל תוכן ומידע עצום, שלא הייתם רוצים לאבד או לסכן. התייעצו עם בונה האתר ובחרו מקום בטוח ואיכותי למידע שלכם.

תבניות העיצוב הוא החלק שיכול להקשות על הלקוח ולבלבל מעט. ההיצע הוא גדול וכולל תוכנות, שפות פיתוח ותבניות עיצוב רבות. הפיתוי לבחור בתבנית עיצוב סטנדרטית או חינמית כדי לקצר את התהליך קיים כל הזמן, אבל אם כבר החלטתם על דרך מקצועית , תתמידו בה עד הסוף. תבניות חינמיות לא יעניקו לכם את כל הפוטנציאל ויהיו קשות יותר לשינויים ועדכונים, הרה מהיישומים שבהן לא יעבדו וישנו סיכון גדול לתקלות ובאגים בתפעול האתר. טיפ: מומלץ לשבת עם המעצב הגרפי ולספר לו כיצד האתר נראה בעיני רוחכם, איך הוא יהיה בנוי, מה יהיה הרקע שלו ואילו גופנים, צבעים ומבנה אתם מעדיפים. גם לצבעים ולמבנה הגופן ישנה משמעות אדירה על המסר לכן כדאי לשמוע בעצת המעצב הגרפי שיוכל לכוון אתכם לבחירה מוצלחת ונכונה יותר עבור קהל היעד של האתר. ברגע שתשתפו את איש המקצוע בחלומות וברצונות שלכם לצד הצרכים העסקיים שלכם, אתם מאפשרים לו לסייע לכם בהיצע ובבחירה של התבניות המתאימות ביותר. מאחר ואנו חיים בעולם שבו יש לרשתות החברתיות תפקיד חשוב ומרכזי, חשוב לזכור לבקש מהמעצב לשלב באתר "כפתורים" המקושרים לפעילות העסק ברשת, כגון דף הפייסבוק העסקי ולחשבונות האינסטגרם, הטוויטר והלינקאדין, לשם יצירת תנועה ועניין. 

כמעט וסיימנו! האתר מעוצב, התבניות נבחרו, הסרגלים בעמוד הבית ברורים והקטגוריות מחכות לדבר הבא – התוכן באתר האינטרנט. זה למעשה המקום שבו העסק בא לידי ביטוי, במידע המקצועי והרחב שהוא מעניק ללקוחותיו על אודות העסק, החזון, על מוצרי ושירותיו, מאמרים וידע שמעניקים ערך מוסף ללקוח, פרטי התקשרות ומיקום ועוד. מעבר לערך החשוב שמספק התוכן באתר ומעבר לתפקידו במיתוג, מיצוב ויצירת שפה שיווקית אחידה, יש לתוכן איכותי באתר תפקיד משמעותי נוסף – קידום במנועי החיפוש. גם כאן יש למילות המפתח חשיבות גבוהה ולכן צריך לבצע מחקר מקדים כדי לבחור את מילות המפתח הנכונות והמתאימות ביותר בהתאם לדפוסי החיפוש בקרב האוכלוסייה. לא צריך להכביר במילים או להאריך מדי בתכנים לא להעניק מידע רלוונטי ומעניין, כך שיגביר את התנועה בכניסה לאתר ויגרום ללקוחות להישאר באתר ולצרוך את המידע, ויחד עם זאת שיווקי ומדויק עבור קהל היעד הפוטנציאלי.

זהו, החל משלב זה אתר האינטרנט עולה לרשת, אבל העבודה לא הסתיימה. אתר טוב צריך קידום מצוין במנועי חיפוש וברשתות החברתיות, פרסום שעובד ובעיקר תנועה שממירה למכירה. לכל אחד מהתחומים הללו נדרש ידע מקצועי וניסיון ומומלץ מאוד לעשות שימוש בבעלי מקצוע שיכולים לספק הוכחות להצלחה. מעבר לכך נדרשת תחזוקה מתמדת לאתר, הוספת תכנים או פיצ'רים אם נדרש עדכון או הצגת נוכחות של בעל העסק באמצעות עמוד בלוג שמתעדכן באופן קבוע, חדשות או מבצעים. 

לסיכום, אתר אינטרנט מעוצב ואיכותי יצעיד את העסק קדימה וישרת את מטרותיו נאמנה. תפקידו של המעצב הגרפי בהקמת אתר הוא מרכזי ולען חשוב לבחור איש מקצוע מומחה שיכול להעניק קשת של שירותים ייעודיים ומותאמים ללקוח. בנוסף, שילוב הכוחות בין המעצב הגרפי לבין אנשי המקצוע המשלימים את קשת השירותים בהקמת האתר היא קריטית וחשוב להתייעץ איתו לפני שבוחרים את הספקים השונים.